Camilla Rognes

Alexanderteknikken har hatt stor betydning i livet mitt helt siden 1995 da jeg studerte fiolin ved Guildhall og fikk oppleve gruppetimer i Alexanderteknikk med Elizabeth Waterhouse. Jeg ble så fascinert av hvor vakkert hun beveget seg, og dessuten tiltrukket av  tanken om at vi kan gjøre det meste på en friere og enklere måte, og slik oppnå bedre resultater.

Fra 2004-2007 utdannet jeg meg som Alexanderteknikklærer ved The Alexander Technique Studio og The Constructive Teaching Centre i London, og siden 2007 har jeg hatt undervisningspraksis i Alexanderteknikk sentralt i Oslo.

Jeg har gitt workshops i Alexanderteknikk for musikere på Norges Musikkhøgskole, Barratt-Dues musikkinstitutt og ved Universitetet i Tromsø.

Alexanderteknikken er et fantastisk verktøy for å unngå belastningsskader, og kan gjøre en musiker i stand til bedre å tåle en lang spillende karrière med mange fysiske utfordringer. Målet mitt er å hjelpe musikere med å oppnå fullkommen frihet i spillet sitt.

DSC_6563Som fiolinist har jeg gjort det meste fra å spille mange år i Oslo-Filharmonien til å være solist og kammermusiker. Jeg er utdannet fra Barratt-Dues musikkinstitutt i Oslo, Guildhall School of Music and Drama i London og Norges Musikkhøgskole. Som kammermusiker har jeg vært med på å drive Apropos Konsertserie, og  jeg spiller jevnlig i Trio Toccata sammen med pianisten Torhild Fimreite og cellisten Vivian Sunnarvik.

Ved siden av å være musiker har jeg en spesiell interesse for hvordan Alexanderteknikken kan være til nytte i løpet av svangerskapet og  i tiden etterpå. Jeg har fordypet meg i Alexanderteknikk for gravide (Eutokia) med Ilana Machover.
Ikke noe har hjulpet meg så mye gjennom mine graviditeter som Alexanderteknikken!

Jeg har også stor interesse for dialog og ashtanga-yoga, og lar meg inspirere av dette i undervisningen min.

Jeg er medlem av Society of Teachers of the Alexander Technique, og Norsk forening for lærere i Alexanderteknikk.