Når: Torsdag 2. mars kl. 15.00-15.45
Hvor: Matsal A, Mathallen Oslo, Vulkan 5
Gjennom den eksplosive bruken av sosiale medier har tradisjonelle og hierarkiske mediestrukturer blitt skjøvet til side til fordel for en ekstraordinær kontroll over eget uttrykk. Kan en selvstyrt merkevarebygging gjøre det lettere å omgå etablerte strukturer og hindere knyttet til stereotyper og kjønnsroller?
Panel: Oda Faremo Lindholm, Rebekka/Seaweed Girls og Namra Saleem. Moderator: Yngvar Kjus.
Har vi friheten til å unngå å settes i bås når vi selv kan forme både uttrykk og budskap – eller er maktstrukturer og portvoktere bare bedre skjult? Hvordan promoterer man seg selv på en vellykket måte i denne nye verdenen av muligheter, og kan tilstedeværelsen i sosiale medier egentlig erstatte tradisjonell pressedekning?
I seminaret "Brave New World – med SoMe som våpen" møter du unge influencers som har eget uttrykk i sin hule hånd. Du vil også få inspirasjon til hvordan du på kreativt og nytenkende vis kan vise hvem du er og nå ut til nye grupper gjennom sosiale medier.
Seminaret er en del av by:Larm, kuratert av Balansekunst, JM Norway og Agenda X.
Om panelet:
- Yngvar Kjus (PhD) jobber med musikk og medier ved Universitet i Oslo og har blant annet undersøkt kjønnsforskjeller i formidlingen av artister. Yngvar deltok i forskningsprosjektet Sky og Scene, som i flere år studerte trender i musikkulturen.
- Namra Saleem har skrevet oppvekstromanen I morgen vi ler, spiller i bandet Level & Tyson og jobber til daglig som kulturansvarlig i Antirasistisk senters ungdomsavdeling, Agenda X.
- Rebekka/Seaweed Girls har en bachelor i musikkteknologi og er singer/songwriter i Seaweed Girls, en DJ-duo med et svært karakteristisk uttrykk og en enorm følgerskare på sosiale medier.
- Oda Faremo Lindholm er utdannet økonomisk historiker og jobber i NRK. Hun har tidligere vært samfunns- og kulturjournalist i Dagsavisen og redaksjonssjef i Natt&Dag. Høsten 2014 ga hun ut sakprosaboken Bullshitfilteret, der hun forsøker å gi ungdom et bullshitfilter mot den seksualiserte og kjønnede medie- og populærkulturen vi er omgitt av i dag.