Dagens samtidsmusikk sikter mot et bredere og mer mangfoldig publikum, men har den blitt mer inkluderende? Hvilke mennesker og musikkformer slippes inn, og hvilke holdes utenfor?
Ultima Oslo Contemporary Music Festival og Balansekunst inviterer til boklansering og panelsamtale fredag 11. september i Vinterhagen på Sentralen. Arrangementet er gratis.
Deltakere:
Thorbjørn Tønder Hansen – direktør og kunstnerisk leder Ultima
Cliff Moustache – kunstnerisk leder av Nordic Black Theatre
Sandeep Bhagwati – komponist
Sandra Márjá West – festivalsjef Riddu Riđđu
Moderator: Siri Haugan Holden – daglig leder i Balansekunst
Samtidsmusikken, med sitt utspring fra klassisk musikk, var frem til midt på 1900-tallet et primært vestlig fenomen. De fleste komponistene og musikerne var hvite, mannlige akademikere fra Europa eller Nord-Amerika.
Hvordan kan man stole på at kuratorer og kulturelle portvoktere klarer å skille mellom de ulike nyansene av ny musikk og inkluderer utradisjonelle former og utøvere, samt musikk fra utenfor den vestlige klassiske sfæren?
Gir begrepet samtidsmusikk i det hele tatt fortsatt mening? Og er det hensiktsmessig å kategorisere den, i en tid preget av avkolonisering, inkludering, #metoo, Black Lives Matter og nedbryting av kunstneriske hierarkier?
Før debatten lanseres boka Taking the Temperature: Crisis, Curating, and Musical Diversity, med intervjuer med musikkuratorer, musikere, aktivister og ledere om kulturkrisen og behovet for å favne bredere enn det etablerte europeiske kunstfeltet. Redigert av Brandon Farnsworth, Anna Jakobsson og Vanessa Massera.
Lanseringen etterfølges av et musikalsk innslag av Jennifer Torrence.
Samtalen er på engelsk.