In collaboration with Balansekunst and supported by Talent Norge and Norsk Tipping, Oslo World and Keychange are excited to present the panel:
Digitalisation and gender equality in the music industry.
In times of pandemic, the internet has become the sometimes only battle field for musicians around the world. With festivals cancelled, venues closed and almost no live concerts, online platforms have become an artist's window for interacting with an audience. The digitalisation of the music industry has been going on since the 90s, but the pandemic triggered an urgent need of accelerating this process, regardless if you like it or not.
Since its beginning, the digital transformation promised new avenues for the economic empowerment of women and gender minorities as it could contribute to greater gender equality both for artists, culture workers and audiences. It is time to ask ourselves: Is digitalisation a way of "undermining" traditional gatekeepers of the music industry ? How has the internet allowed new ways of accessing the music industry? Is digitalisation a path for gender equality and diversity? And is the increasing digitisation shifting the cultural canon or simply reinforcing it?
Moderator:
Kathrine Synnes Finnskog (Director, Music Norway)
With:
Anja Nylund Hagen (PhD) (Kulturrådet)
Marius Solberg (Editor In Chief, YLTV)
Chika Dole (Artist)
Kathrine Synnes Finnskog (Director, Music Norway)
As Director of Music Norway, Kathrine holds professional, financial and administrative responsibility for the organisation. She is Music Norway’s representative and serves as the main contact to authorities and international relations.
Anja Nylund Hagen (PhD)
Anja has an academic background from the University of Oslo where she has researched how digitalisation shapes the music industry and life. Anja currently works in Arts Council Norway, Department of Cultural Analysis.
Marius Solberg (Editor In Chief, YLTV )
Marius has extensive experience in music journalism and the music industry. Marius is Editor In Chief at YLTV, one of Scandinavia’s leading platforms for urban music.
Chika Dole (Artist)
Hailing from Norway and Nigeria, producer, musician and songwriter Sandra «Chika Dole» Egbeocha connects the dots between both cultures. She’s loud, politically active and a firm believer in change. With minimalist soundscapes, lyrically she explores everything from close relations and small everyday moments to big social and political issues.
Med avlyste festivaler og stengte scener har onlineplattformer blitt mange artisters eneste vindu ut mot publikum. Digitaliseringen av musikkbransjen har pågått siden 90-tallet, men pandemien har forårsaket en voldsom akselerasjon av prosessen. Det byr på utfordringer.
Fra starten av bar den digitale transformasjonen med seg håp om demokratisering og større likestilling for kunstnere, kulturarbeidere og publikum. Utviklingen er kommet såpass langt nå at vi har anledning til å stille spørsmål om det har lykkes.
Har digitaliseringen skapt alternativer til de tradisjonelle portvoktere i musikkbransjen? Har internett gitt flere adgang til musikkindustrien? Baner digitaliseringen vei for likestilling og mangfold? Teknologien er bygget av mennesker, og vil dermed også kunne etterligne fordommene våre. Hvordan påvirker det musikere og musikkbransjen?
Stadig flere unge hip hop- og undergrunnsartister dukker opp i sosiale medier, men på tross av (hundre)tusenvis av likerklikk og store følgerskarer uteblir flere populære musikere fra radiolistene og musikkprisutdelingene. Står smaksdommerne i det tradisjonelle media i veien for nye musikalske uttrykk og mangfoldet som finnes blant unge på internett?
Terskelen for å produsere og gi ut musikk senkes med sosiale medier og strømmeplatformer, men hva skal til for å lykkes som musiker i det digitale 2021? Vi diskuterer hvilke konsekvenser digitalisering har for likestilling og mangfold i musikkbransjen.