Sertifiserte mangfoldsledere

Styremedlem i NOPA Samsaya Sampda Sharma og administrativ leder i NOPA Tine Tangestuen. Foto: Anne Valeur.

For å gjøre seg attraktiv for nye medlemmer har NOPA gjort mangfoldsarbeid til en del av organisasjonsutviklingen. La deg inspirere av tiltakene de har iverksatt for å oppnå en mer mangfoldig virksomhet.

Som medlem i Balansekunst forplikter kunst- og kulturorganisasjoner seg til å jobbe for et likestilt, trygt og mangfoldig kulturliv gjennom konkrete tiltak. Med nærmere 100 medlemmer fra hele kulturlivet er Balansekunst en samlende ressurs der aktører og virksomheter kan dele erfaringer og lærer av hverandre på tvers av kunstuttrykk.

Balansekunst-medlem NOPA, Norsk forening for komponister og tekstforfattere, har siden 2019 gjort mangfoldsarbeid til en del av sin strategi. Vi tok en prat med administrativ leder Tine Tangestuen og styremedlem Samsaya Sampda Sharma, som begge er sertifiserte mangfoldsledere, for å høre mer om NOPAs mangfoldsarbeid. 

Mangfoldsperspektiver i alle ledd

Ett av NOPAs tiltak har vært å innhente kunnskap utenfra. Tangestuen og Sharma har gjennomført kurs i mangfoldsledelse i regi av Seema – senter for mangfoldsledelse, som også har holdt workshops for NOPAs administrasjon, styre og tillitsvalgte, som består av over 80 personer med ulike verv i musikklivet.

– Det hjelper ikke om det kun er èn eller to som sitter med mangfoldsperspektiver. Vi ønsket å gjøre noe langsiktig som faktisk bidrar til at alle blir en del av mangfoldet. Nå er vi i ferd med å ferdigstille en mangfoldspolitikk i NOPA, der vi er opptatt av å sikre bevisstgjøring i alle ledd av virksomheten, særlig i de ulike prosessene knyttet til verv, komiteer og utvalg. Snart kommer det en håndbok for alle tillitsvalgte i NOPA, slik at de skal få tilgang til mangfoldspolitikken og rutinene, forteller Sharma.

En risikovurdering

Tangestuen gir Sharma æren for å ha satt mangfold på agendaen da NOPAs styre skulle utvikle strategi for 2019. Sharma, som selv er komponist, tekstforfatter og artist, etterlyste en større bevissthet knyttet til hvem organisasjonen er til for og hvem de når ut til, og utfordret styret til å tenke nytt for å nå flere potensielle medlemmer.   

– Vi ønsker å være en organisasjon som utvikler seg i samtida og er attraktive for nye komponister og tekstforfattere. Vi kunne se at det var en del potensielle medlemmer som ikke var hos oss, men som hadde veldig mye å tilføre NOPA, og at det ville være utrolig dumt for oss å miste den kompetansen. En risiko ved å ikke ta en diskusjon om hvem man når ut til, er at foreningen blir akterutseilt, forteller Tangestuen.

 – Det at det gikk an å ta opp utfordringer knyttet til mangfold i NOPAs styre og bli tatt så alvorlig at det blir en del av strategien vår, slik at vi får gjøre noe håndfast med det, er veldig inspirerende. Det kan flere bli bedre på, ikke bare dytte bort de spørsmålene, men faktisk gjøre noe med det, råder Sharma.  

– Men det er ingen quick fix, legger Tangestuen til. – Man må sette av tid og ressurser til mangfoldstiltak, slik at alle ledd i virksomheten er med på arbeidet.

Utvidet forståelse av mangfoldsbegrepet

Hvilke ny kunnskap har dere tatt med dere inn i organisasjonen som mangfoldsledere?

– Vi har jobbet med å utvide folks forståelse av mangfoldsbegrepet, som handler om at det ikke bare er opp til den ene etniske minoriteten i rommet å gjøre noe, men at vi må handle i fellesskap. Når man snakker om mangfold dukker det ofte opp et bilde av en som meg, også tenker man at det alene er mangfold. Det er en kjempestor misforståelse og vi har jobbet dyptgående med å utvide forståelsen til at vi alle er en del av mangfoldet. Først da kan vi se hva vi har i organisasjonen og hva vi mangler, sier Sharma.  

– Målet er å gi alle i tillitsverv som gjør en innsats for NOPA et utvidet blikk for å bli oppmerksomme i situasjonene hvor vi tar valg. Det handler om hvem vi inviterer til å snakke på seminarer, hvem vi inviterer til å stå på scenen når vi skal ha musikkinnslag, hvem vi tildeler penger, og at man ser utover de som ligner en selv i alle typer rekrutteringsprosesser, sier Tangestuen.   

– Det har vært en bevisstgjøringsprosess som allerede har gitt resultater. Når jeg nå sitter i diskusjoner rundt styrebordet eller i komiteer, merker jeg at vi har begynt å tenke på en annen måte. Vi prøver å se alles perspektiver rundt bordet og å hente inn perspektiver vi kanskje mangler. Vi har et tydeligere fokus på det enn tidligere. Det har blitt viktig å se på hvem som tar valg og hvem vi er selv. Diskusjoner om kvalitet utelukker ikke lenger flere perspektiver, forteller Sharma. 

Endret vedtektene

Med over 1 270 medlemmer som skaper musikk på alle språk og i alle sjangre, jobber NOPA for å fremme norsk, skapende tonekunst og ivareta medlemmenes kunstneriske og økonomiske interesser. 

Hvilke tiltak har dere gjort for å nå flere grupper og øke mangfoldet i NOPA? 

– Samsaya gjorde oss oppmerksomme på at NOPAs vedtekter kunne være problematiske. Der står det at organisasjonens formål er å “fremme norsk skapende tonekunst”. Ordet “norsk” kan i denne sammenhengen hindre folk fra å tro at de tilhører NOPA, selv om vi har tenkt at “norsk” er “norsk på alle språk”, forteller Tangestuen. 

– Det handler om hva folk ser på seg selv som. Før jeg ble medlem trodde jeg at NOPA ikke var ment for meg, fordi jeg primært ikke skriver tekster på norsk. Jeg visste ikke at jeg var “norsk skapende tonekunst”. Det er det ikke sikkert andre folk vet at de er heller, fordi ikke alle får høre ordet “norsk” linket til seg selv, forklarer Sharma.  

– Vi har tatt for gitt at andre skal forstå vår intensjon, men har blitt bevisst behovet for å være tydelige og sette ord på det vi faktisk mener. Derfor har vi nå lagt til hva vi legger i “norsk skapende tonekunst” i vedtektene – altså musikk og tekst av opphavere som er bosatt eller har sitt virke i Norge, forteller Tangestuen. 

– Endringene i vedtektene er et direkte resultat av mangfoldsledelseskurset. Nå står det også presisert at valgkomiteen skal jobbe for en bredest mulig sammensetning for å representere medlemmenes mangfold. Det er de som foreslår kandidater til verv i NOPA og de har dermed stor makt. Det samme gjelder de som velger hvem som skal få stipender, de skal jobbe bevisst med å se hele mangfoldet, sier Tangestuen. 

Formidler mangfoldet som finnes

– Et viktig grep for å gjøre NOPA attraktive for nye og gamle medlemmer er å vise frem at det finnes et stort mangfold i medlemsmassen allerede, sier Tangestuen.  

– Vi har gjort flere synlige endringer på nettsiden og i våre program, slik at folk kan se den bredden vi faktisk har. Noen ganger blir vi selv overrasket over det store mangfoldet som finnes i NOPA. Det har vi blitt bevisst på å kommunisere bedre, også for å bevisstgjøre medlemsmassen vår om at de alle er en del av NOPAs mangfold, sier Sharma.   

– Senest i dag hadde vi et møte i administrasjonen, hvor vi blant annet skulle presentere en sak på nettsiden vår om hvem som har fått stipender fra NOPA. En av de ansatte påpekte at bildene i nettsaken ikke viste mangfoldet i NOPA, og fotoutvalget ble endret. Hvis vi ønsker at folk skal kunne kjenne seg igjen i NOPA, må vi vise mangfold i sjangre, alder, kjønn, geografi med mer. Det er nødvendig at å ta disse grepene, og hele tiden minne hverandre på det, for å være en organisasjon folk føler tilhørighet til. Det har mange hos oss blitt oppmerksomme på, sier Tangestuen. 

– Vi kan se ringvirkninger blant de som melder seg inn i NOPA. Flere oppfatter seg selv som opphavere og at NOPA er en organisasjon for dem, sier Sharma. 

Kartlegging av mangfoldskompetanse 

Hvordan ser veien ut videre for mangfoldsarbeidet i NOPA? 

– Vi har vært opptatt av likestilling lenge, men uten å sette oss direkte mål. Nå jobber vi med å sette oss mål og se likestilling som en del av mangfoldsarbeidet, forteller Sharma.

– Et spennende neste steg blir å kartlegge mangfoldskompetansen som finnes i organisasjonen, ved å utforme en spørreundersøkelse som skal sendes ut til alle i tillitsverv og administrasjonen. For vi skal ikke bare tro, vi må gjøre det vi kan for å vite hva vi har og hva vi mangler. Seema bistår oss i kartleggingsprosessen for å utforme relevante spørsmål. Svarene vil bidra til å tydeliggjøre hvilke mål det er nødvendig for oss å sette fremover og hvorvidt verktøyene våre treffer målene for mangfoldsarbeidet, sier Sharma.

Forrige
Forrige

Merkedager for likestilling og mangfold

Neste
Neste

Samtalestarteren