Booking i balanse
Hvordan kan kulturlivet øke mangfoldet blant de som booker og de som bookes til å stå på scenen? Balansekunst har samlet konkrete tips fra noen av Trondheims kulturaktører under årets Feminalen-festival.
Norsk kulturliv trenger et større mangfold, både på scenen og i kulissene. Under Trondheimsfestivalen Feminalen inviterte Balansekunst og Femme Brutal lokale kulturaktører til samtalen “Booking i balanse” for å konkretisere hvilke tiltak som kan bidra til økt mangfold.
Feminalen arrangeres årlig av AKKS Trondheim, med formål om å løfte frem kvinnelige artister og stimulere til likestillingsdebatt og økt rekruttering av kvinner i musikkbransjen. Under festivalens siste dag samlet Balansekunst flere av byens kulturlivsaktører på Stillverk 1 for å utveksle erfaringer og lære av hverandres mangfoldsarbeid.
Når du booker mangfoldig booker du ikke bare nye artister, men også nye publikummere, flere frivillige og et større nettverk, sier musiker og pedagog George Ofori, som var med på å lede workshopen.
Hus for alle
Første del av programmet besto av en panelsamtale mellom Azra Halilovic, scenekunstner og minoritetskonsulent i Trondheim kommune, Ida Vie, daglig leder og bookingansvarlig på Tyven bar og klubbscene og Markus Sletten, bookingagent hos Polar Artist og bookingansvarlig for Trondheim Calling, Uka og Trondheim Konsertkollektiv. Samtalen ble ledet av daglig leder i Balansekunst Siri Haugan Holden.
– De store teatrene i byen kaller seg “hus for alle”. Men for mange trøndere med en annen bakgrunn eller hudfarge oppleves det likevel som at de kun får komme på besøk. Hvis teatrene skal være hus for alle, så må det ommøblering til. Underrepresenterte stemmer må få være med å møblere huset, slik at det også blir vårt hus, fortalte Halilovic.
Halilovic er en aktiv pådriver for mangfold i trøndersk kulturliv, både som spaltist i Adresseavisen og i podkasten Anna og Azra bretter opp ermene.
Vie, en av få kvinnelige bookere i byen, fortalte om en lite mangfoldig bransje som gjenspeiles i programmene ved de største scenene i Trondheim. Hun argumenterte for større bevisstgjøring blant de store aktørene for at mangfoldig booking skal bli en selvfølgelighet i hele bransjen. Sletten delte sine erfaringer med å jobbe målrettet for kjønnsbalansert booking til festivalen Trondheim Calling, som har signert den internasjonale likestillingsavtalen Keychange.
Tiltak for økt mangfold
Etter panelsamtalen var det duket for interaktiv workshop med deltakerne i salen for å se nærmere på hvilke tiltak som kan iverksettes i ens egen arbeidshverdag. Workshopen ble fasilitert av Holden og Ofori.
Med deltakere fra et bredt kunst- og kulturliv resulterte workshopen i flere gode og konkrete forslag til tiltak:
Gjør research
Sett av tid til å gjøre grundig research før du booker utøvere. Begynn tidlig og aksepter at det kan ta tid å finne frem til ukjente, spennende artister og kunstnere.
Mens større aktører ofte har midler til å se til utlandet når de skal booke, må mindre aktører gjøre mer research. Samtidig har mindre aktører et større mulighetsrom til å booke mangfoldig, fordi det alltid vil finnes mange uoppdagede talenter klare til å bli gitt en sjanse.
Ikke bruk sjanger som en ekskluderende faktor, gjør heller en innsats for å finne mangfold innenfor flere sjangre.
Våg å ta sjanser
Ta sjanser når du booker eller ansetter! Ikke bare gå for det trygge og kjente. Det vil alltid være en risiko for at en booking ikke fenger alle, men alle må tåle å feile en gang i blant.
Våg å eksponere publikum for ulike kunstuttrykk.
Ikke bare tenk på hva ditt nåværende publikum vil ha, men tenk på hvordan du kan nå ut til nye publikummere. Hvis du booker mer mangfoldig, booker du ikke bare nye artister, men også nye publikummere, frivillige og et større nettverk.
Mangfoldsarbeid koster, som alt annet. Vær villig til å omrokkere ressursene ved å flytte penger fra andre poster.
Gå utenfor eget nettverk
Sjekk din egen vennegjeng! Er du kun eksponert for majoritetsnordmenn og/eller folk som ligner på deg selv? Prøv å omgi deg med flere personer som kan eksponere deg for deler av kunst- og kulturfeltet du ikke kjenner til.
Ta en aktiv rolle og gjør oppsøkende arbeid utenfor ditt eget nettverk.
Benytt andres nettverk, ofte fører kjennskap til én utøver deg til å finne flere.
Du trenger ikke gjøre alt på egenhånd. Opprett samarbeid med andre aktører som kan bistå deg i å nå ut til nye grupper, kanskje har du også noe å tilby de.
Kontakt eller la deg inspirere av line-upen til andre som booker mangfoldig og har signert Keychange-avtalen for kjønnsbalanse (f.eks. Femme Brutal, Fjellparkfestivalen, Oslo World, Sørveiv, by:Larm).
Benytt deg av ressurser og oversikter som samler underrepresenterte utøvere (f.eks. denne oversikten over kvinnelige jazzmusikere).
Vær spesifikk på hva du ønsker når du benytter deg av bookingbyråer. Da presser du også byråene til å lete hardere og bredere selv.
Bruk byen
Opprett satellittscener for å tilby kunst og kultur til folk der de faktisk er. Dette senker terskelen for at nye grupper deltar og føler seg velkomne.
Benytt lokaler i flere deler av byen og tilby mangfold på scenen til et mangfoldig publikum.
Reklamer bredt for kulturtilbudet ditt slik at flere ser det.
Inkluder
Skap en mer inkluderende og åpen profil som senker terskelen for folk å ta kontakt om de er interessert.
Sett av tid til å veilede folk som ønsker å spille eller jobbe i bransjen. Fortell hva som kreves og svar på spørsmål.
Sørg for at artister og ansatte får rom til å være seg selv og at de slipper å oppleve forventninger om å opptre på en bestemt måte.
Betal for ting. Ikke tenk at marginaliserte grupper vil ha ubetalte praksisplasser.
Rekrutter bredt
Lys ut stillinger slik at personer utenfor nettverket ditt får mulighet til å søke.
Gjør all info så tilgjengelig som mulig ved å benytte flere ulike kanaler, ikke bare din egen nettside.
Husk inkluderende språkbruk i rekrutteringen til betalte og frivillige jobber, gjerne på flere språk og med oppfordring om at underrepresenterte grupper søker.
Vær åpen i ansettelsesprosesser og henvend deg bredt.
Vær obs på hvem du viser frem i kommunikasjonen din gjennom eksempler og illustrasjonsbilder.
Sitter du i et styre, en valgkomité, en jury eller lignende? Vær oppmerksom på hvem du rekrutterer, ansetter eller nominerer for å bidra til å fornye bransjen.
Sett konkrete mål
Mangfold er et bredt begrep. Definer hvilke grupper du ønsker å nå.
Kartlegg ulike parametere av mangfold i virksomheten. Hvem er det som bookes og får jobb, og hvem mangler? (Vært obs på etiske og juridiske spørsmål når du kartlegger sensitive informasjon om folk).
Rapporter virksomhetens mangfold i årsmeldingen for å være transparent og inspirere andre til å gjøre det samme.
Ikke vær redd for å sette konkrete mangfoldsmål.
Ikke vær redd for å snakke om moderat kvotering.
Skap høy bevissthet rundt behovet for mangfold internt i virksomheten og sørg for at virksomheten forplikter seg til mangfoldsarbeid.
Lag strategier og rutiner for å oppnå mangfoldsmålene. Det holder ikke å bare være bevisst.