Endring i universitets- og høyskoleloven
Det vises til Kunnskapsdepartementets høringsnotat av 29.08.2018 om lovfesting av studentombud ved universiteter, høyskoler og fagskoler, plikt til å forebygge og forhindre trakassering og seksuell trakassering, samt tilrettelegging for personer med nedsatt funksjonsevne og særskilte behov.
Balansekunst er en forening som samler mer enn 65 kunst- og kulturorganisasjoner som arbeider for et mangfoldig og likestilt kulturliv, og omfatter de skapende, utøvende, produserende og distribuerende leddene i kulturlivet. Balansekunst arbeider bredt for å bidra til at alle kan delta i kulturlivet på like vilkår, og for å bryte mønstrene og strukturene som er med på å skape skjevheter. Det siste året, i kjølvannet av mobiliseringen omkring #metoo, har Balansekunst hatt et særlig fokus på tiltak mot seksuell trakassering i kulturlivet. Balansekunst opprettet i 2018 en åpen og gratis kontakttelefon som skal støtte personer utsatt for seksuell trakassering, og arbeider med å utarbeide veiledninger og retningslinjer for medlemmene. I 2019 er Balansekunst for første gang inne på statsbudsjettet med driftsstøtte, og vi vil benytte denne posisjonen til å styrke vårt arbeid for å sikre gode og trygge arbeidsforhold preget av likeverd og respekt.
Balansekunst støtter forslaget om å lovfeste studentombud ved universiteter og høyskoler og høyere yrkesfaglig utdanning. Vi mener det er viktig at ordningen med studentombud gjøres tilgjengelig for alle studenter, uavhengig av hvilken utdanningsinstitusjon de går på. Å lovfeste et lavterskeltilbud for studentene, bl.a. for å yte bistand i saker som gjelder seksuell trakassering, er viktig i situasjoner hvor det kan eksistere store strukturelle skjevheter mellom de som utsettes for seksuell trakassering og de som utøver den. Her har utdanningsinstitusjonene likheter med kulturlivet, der karrieremuligheter kan henge tett sammen med innpass og individuell anerkjennelse hos de som sitter i maktposisjoner. Vi ser på utdanningsinstitusjonene som viktige arenaer for å skape økt bevissthet om at trakassering og seksuell trakassering forbudt etter norsk lov, og erfaringer med studentombudsordningen kan også bidra til å gjøre det lettere å søke hjelp gjennom andre lavterskeltilbud seinere i karrieren.
Balansekunst støtter forslaget om å endre universitets- og høyskoleloven og fagskoleloven slik at plikten til å forebygge og forhindre trakassering og seksuell trakassering blir tydelig stadfestet. Selv om trakassering og seksuell trakassering er forbudt etter likestillings- og diskrimineringsloven, mener vi en slik presisering er særlig viktig fordi studentene gitt utdanningsinstitusjonenes struktur ofte befinner seg i en sårbar posisjon. En presisering i samsvar med forslaget, kan gjøre kjennskapen til individuelt vern mindre avhengig av den enkeltes ressurser.
Gitt at forslaget om å lovfeste studentombud ved utdanningsinstitusjonene er sett i sammenheng med forslaget om å tydeliggjøre institusjonenes plikt til å forebygge og forhindre trakassering og seksuell trakassering, mener vi at studentombudets rolle som et lavterskeltilbud for studenter som opplever trakassering og seksuell trakassering er noe svakt formulert i forslaget. Det gis gode argumenter i høringsnotatet for at utdanningsinstitusjonene selv skal utforme studentombudets mandat, men lest løsrevet fra høringsnotatet mener vi at det ikke er tydelig at studentombudet skal ha denne lavterskelfunksjonen. Vi mener dette bør presiseres i lovteksten (endring i kursiv): «Studentombudet har som oppgave å gi studentene råd og hjelp i saker knyttet til deres studiesituasjon, herunder saker gjeldende diskriminering, trakassering og seksuell trakassering.» Alternativt må dette presiseres i en forskrift for studentombudet, men vi mener dette da bør være på plass i forbindelse med lovendringen.
Balansekunst støtter forslaget om endringer i universitets- og høyskoleloven og fagskoleloven for bedre å harmonisere bestemmelsene om tilrettelegging med likestillings- og diskrimineringsregelverket. Balansekunst arbeider ut fra en overordnet verdi om samfunnsdeltakelse på like vilkår, og utdanningsinstitusjonene er blant de viktigste områder i samfunnet for å sikre reell mulighet for frie valg i livet, uavhengig av bl.a. kjønn, seksualitet, etnisitet og funksjonsevne. For Balansekunst er dette tett knyttet til vår overordnete målsetting om å skape et mangfoldig, og dermed rikere kulturliv.
Toppbilde: Cat Burston (CC BY 2.0)