AKKS Nord: — Den største lærdommen er viktigheten av å bygge gode relasjoner lokalt
Hvem er mottakerne av Balansepotten, og hva driver prosjektene deres? Vi tok en prat med Mie Bergh, prosjektleder og styreleder ved AKKS Nord, som har gjennomført samisk musikkworkshop i Kautokeino med støtte fra Balansepotten.
Foto: Åse Ava Lange Fredheim
For de som ikke kjenner dere, hva er AKKS Nord?
– AKKS Nord er en avdeling under AKKS Norge, en ideell organisasjon som jobber for likestilling og mangfoldig i norsk musikkliv. Vi dekker tre fylker: Troms, Finnmark og Nordland, som til sammen utgjør et ganske stort område. Vårt arbeid er i hovedsak basert på pop-up workshops, hvor vi setter opp musikkrelaterte aktiviteter på forskjellige steder i disse fylkene. Målet er å skape møteplasser for barn og unge, med særlig fokus på rytmisk musikk og produksjon.
Hvilke utfordringer knyttet til likestilling og mangfold møter dere i musikkbransjen?
– En av de mest kjente utfordringene i musikkbransjen er den lave kvinneandelen i tekniske roller, spesielt innen musikkproduksjon og rytmisk musikk. Vi ser også at det er lite mangfold i både deltakergruppene og blant de profesjonelle aktørene i bransjen.
– Derfor er det viktig for oss å jobbe målrettet med å endre denne balansen og skape flere muligheter for underrepresenterte grupper. Det handler ikke bare om å inkludere flere, men om å sikre at mangfoldet faktisk gjenspeiles både på scenen og i de tekniske og profesjonelle delene av musikkmiljøet. Dette er noe vi kontinuerlig jobber med å forbedre.
Hvordan vil deres prosjekt bidra til å skape positiv endring?
– Som mangfolds- og likestillingsorganisasjon i kulturlivet, har vår avdeling i nord et spesielt ansvar for å inkludere samisk kultur i vårt arbeid. Formålet med workshopen i Kautokeino var å lage et møtested hvor samisk ungdom kunne lære mer om og utvikle seg innen samisk musikk. Dette har vært et viktig og etterlengtet initiativ.
– I dette prosjektet hadde vi en tydelig samisk profil – alt ble oversatt til samisk, vi jobbet med samisk låtskriving og samarbeidet om samisk musikk. Det har vært en viktig måte å synliggjøre og verdsette samisk kultur på. Deltakere kom fra hele Finnmark, inkludert Lakselv, Alta og Nesseby, og det var tydelig at dette prosjektet fylte et behov i regionen.
Hva har vært den mest verdifulle læringen dere har fått etter å ha gjennomført prosjektet?
– Det har vært utrolig givende å tilby dette prosjektet, og vi har sett stor interesse og engasjement fra deltakerne. Den største lærdommen er viktigheten av å bygge gode relasjoner lokalt. Den kontakten vi hadde i Kautokeino var avgjørende for å rekruttere deltakere. Samarbeidet med personer i lokalsamfunnene gjorde det lettere for oss å nå ut til aktuelle deltakere, noe som er en stor fordel når man jobber med ungdom.
– Rekruttering er utfordrende, og det er alltid litt vanskelig når det gjelder ungdom. I Finnmark er avstandene enorme og det er tidkrevende å få folk fra langveis til å delta. Det innebærer både reise og overnatting, som må dekkes økonomisk. Å tilrettelegge for at folk fra avsidesliggende områder skal kunne delta er en viktig del av arbeidet vårt og noe vi har måttet jobbe ekstra med.
Hva blir planene fremover?
– Vi planlegger å gjenta prosjektet, ettersom det har vært stor glede og engasjement blant deltakerne. Samarbeidet med kulturskolen i Kautokeino har vært svært verdifullt. Vi ønsker å fortsette dette samarbeidet, da de har et stort nettverk som er viktig for rekrutteringen.
– Vi vil jobbe enda mer i Finnmark. AKKS Nord har vært involvert her i noen år, men det er fortsatt mange steder vi ikke har nådd. I tillegg til satsingen i diskriktsområdene har vi planer om å øke tilstedeværelsen i Tromsø slik at vi kan nå ut til enda flere ungdommer i fremtiden. Nordland vil også være et viktig område for oss å jobbe i. Her har vi blant annet planlagte aktiviteter i Bodø i 2025.