Jury 2024
Gjennom Balansepotten deler vi i år ut 1 500 000 kr til prosjekter som bidrar til et likestilt kulturliv. Joakim Aadland, Amy Black Ndiaye, Bjørn Hatterud, Emma Damskau og Liisa-Rávná Finborg har vurdert årets søknader til Balansepotten.
Saken er skrevet før søknadsfristen for Balansepotten 2024.
Gjennom Balansepotten deler Balansekunst ut 1 500 000 kroner til prosjekter som bidrar til et mer likestilt og mangfoldig kulturliv. Støtten gis til kulturlivets egne prosjekter, og dette er den sjette gangen Balansepotten utlyses.
Juryen er satt sammen av fire representanter med bakgrunn fra ulike deler av kultursektoren, og med bred erfaring, kompetanse og innsikt i mangfoldet i sektoren. Som det femte jurymedlemmet, skal daglig leder i Balansekunst, Joakim Aadland, lede juryarbeidet.
— I fjor mottok Balansepotten et rekordantall søknader, og det var ufattelig engasjerende for oss i juryen å se så mange gode prosjekter som ville bidra til å gjøre kulturlivet mer likestilt og mangfoldig. Vi ser virkelig frem til å bli bedre kjent med alle de viktige og spennende prosjektene våre medlemmer søker om støtte til i år, sier Joakim.
Veien etter søknadsfristen
Etter at søknadsfristen har gått ut 22. april 2024, foretar administrasjonen i Balansekunst en grovsortering av søknader. Her sjekker vi om søknaden oppfyller kriteriene før juryen begynner arbeidet sitt.
Juryen vil deretter lese gjennom søknadene og forberede seg til møtene som kommer. De vil avholde tre jurymøter i slutten av april, hvor de gjennomgår søknader og fatter vedtak. Her vil daglig leder fungere som sekretær og ha ansvar for å oppsummere juryens avgjørelser.
Juryen vil vektlegge prosjekter med geografisk spredning og som retter seg mot likestillings- og mangfoldsprosjekter på et strukturelt nivå. Prosjekter som involverer underrepresenterte grupper i kulturlivet, og som skiller seg fra tidligere støttede prosjekter, vil også bli prioritert. I tillegg vil juryen prioritere søknader fra medlemmer som ikke er fullfinansiert fra det offentlige.
Les mer om kriteriene for Balansepotten. Sjekk ut de som har fått støtte fra Balansepotten tidligere, og trenger du tips til å utforme søknaden din, sjekk ut vår nye søknadsveileder.
Om jurymedlemmene
Joakim Aadland er daglig leder i Balansekunst. Han leder juryen og skal sørge for framgang i arbeidet.
— Vi ser etter prosjekter med et tydelig mangfolds- og tilgjengelighetsperspektiv som vil skape positive ringvirkninger i kulturlivet. Jeg håper at årets søkere ser på fjorårets tilskuddsmottakere, og leser gjennom søkeveilereden vi har publisert. Det vil gjøre søkerne mer bevisste på hva juryen vektlegger og styrke muligheten for at nettopp de får tilskudd!
Foto: @janelool
Amy Black Ndiaye er en filmskaper med utdanning fra Den Norske Filmskolen på Lillehammer. Amy har både regi- og manusforfattererfaring, og står blant annet bak kortfilmen “Daddys girl” og serien “Verden er min”. Amy engasjerer seg for å nyansere homogene fortellerperspektiv, og har undervist ved manuslinjen ved Høyskolen i Kristiania, og holdt øvrige skrivekurs spesielt rettet mot forfattere med flerspråklig bakgrunn.
Foto: Paal Audestad
Bjørn Hatterud er en kulturhistoriker som er kjent for sitt brede kunstneriske arbeid, som forfatter, musiker og kurator med utgivelser i mange ulike sjangre. Bjørn utforsker ofte temaer som klasseperspektiv, annerledeshet, og kropp og kunst i sitt arbeid. Noen av hans bøker er “Mot Normalt” fra 2018, «Blokka på Bjerke» 2023 og “Mjøsa rundt med mor” fra 2020, hvor sistnevnte vant kritikerprisen og bibliotekenes litteraturpris.
Foto: Agnete Bruun
Emma Damskau er en kulturprodusent og dansekunstner med spesiell tilknytning house- og ballroomkultur. Med en faglig bakgrunn i kulturledelse fra HiL, har Emma også vært koordinator for Skeivt kulturår ved Nasjonalmuseet. For tiden innehar Emma rollen som programansvarlig for Sentralens satsning MINT - mangfold, tilgjengelighet og inkludering.
Foto: Helge Brekke
Liisa Rávná Finbog (Rámavuol Liisa-Rávdná) er en samisk arkeolog og forsker med doktorgrad fra Universitetet i Oslo, og har forsket på hvordan urfolks perspektiver blir framstilt i museer. I tillegg til sitt akademiske virke, er Liisa-Rávná også en duojár - en praktiserende utøver av duodji, og holder kurs og workshops om tradisjonelle samiske teknikker og estetiske praksiser. Liisa-Rávna ble også utnevnt som en av tre kuratorer for den samiske paviljongen under Veneziabiennalen i 2022, en årlig internasjonal kulturutstilling som arrangeres i Venezia. Hun er for tiden ansatt ved Munch-museet som kurator for diskursiv programmering.
Foto: Eirin Torgersen