Bergen Kjøtt: – Målet er å åpne dører, bygge nettverk og støtte folk som ønsker å starte i bransjen!
Hvem støttes av Balansepotten, og hva er det som driver prosjektene deres? Vi tok en prat med Eva Rowson og Priscilla Miranda Navas fra Bergen Kjøtt som fikk støtte til prosjektet GRIP: Lights - empowering a greater diversity of light technicians.
For de som ikke kjenner dere, hva er Bergen Kjøtt?
– Bergen Kjøtt er et av de største kulturhusene i Norge og et knutepunkt for musikk- og kunstproduksjon. Vi har 110 leietakere i bygningen hvor vi drifter studioer, offentlige arrangementer og samarbeid. Her støtter vi kunstnere, musikere, kulturarbeidere og organisasjoner på forskjellige stadier i deres karriere og praksis, svarer Eva Rowson, daglig leder ved Bergen Kjøtt.
I 2021 fikk Bergen Kjøtt støtte fra Balansepotten til prosjektet GRIP: SOUND, et kurs i lydteknikk for kvinner, ikke-binære og transpersoner. Hvilke erfaringer tok dere med dere fra det arbeidet?
– Det første prosjektet var viktig som en pilot for å forstå behovet for et prosjekt som dette, og det vi erfarte var at det var mange virkelig var interesserte. Det vi visste i 2021 var at det var en stor mangel på lydteknikere. En tredjedel hadde forlatt bransjen etter koronapandemien. I tillegg har bransjen en sterk underrepresentasjon av kvinner, med tall fra 2022 som viser at 93% av lydteknikere er cismenn.
– Vi begynte med å samle ulike aktører i Bergens kulturliv for å høre deres erfaringer, hvordan de jobbet med teknikere og om de så behov for mer mangfold. Når vi nå starter opp GRIP: Lights tenker vi å starte på samme måte, ved å kartlegge feltet, finne ut av hvilke behov som trengs og hva som mangler, sier Eva.
– Da jeg først hørte om kurset, visste jeg ikke engang hva Bergen Kjøtt var. Jeg tenkte bare,«Dette høres interessant ut, så hvorfor ikke gi det en sjanse?», svarer Priscilla Miranda Navas, tidligere deltager i GRIP: Sound.
– Gjennom kurset skjønte jeg at dette kunne være min vei inn i musikkindustrien og til en mer stabil jobb, heller enn bare enkeltstående oppdrag. Etter kurset har jeg vært med på festivaler og arrangementer, og det har gått kjempebra.
– Bergen Kjøtt har virkelig støttet meg og vært avgjørende for min suksess. Arbeidet de gjør er viktig - det gir folk som meg muligheten til å lære og få nye jobbmuligheter. Kurset ga meg kunnskapen og selvtilliten jeg trengte for å satse på karrieren i dette feltet. Støtten fra Bergen Kjøtt, som heier på deg og motiverer deg til å bli bedre, betyr utrolig mye, avslutter Priscilla.
Hvilke likestillings- og mangfoldsutfordringer møter man i lys- og lydbransjen?
– Det har tidligere ikke vært formelle studier innen lys og lyd, så det gjennomføres sjelden grundige intervjuer når teknikere ansettes. Bransjen er veldig nettverksbasert og folk får jobber gjennom personlige kontakter og etablerte relasjoner. Det er derfor vanskelig å komme inn hvis man ikke allerede er en del av miljøet. Det er også få rollemodeller for andre enn cismenn, noe som gjør det vanskelig for flere å forestille seg at de kan jobbe i dette feltet. Målet med kursene er å åpne dører, bygge nettverk og støtte folk som ønsker å starte i bransjen, svarer Eva.
– Etter kurset får deltakerne en attest som viser hva de har lært, og som de kan bruke videre. Nettverksbygging har vært viktig for å introdusere deltakerne for ulike aktører, scener og festivaler. Det har også bidratt til at bookere blir mer bevisste og ser behovet for mangfold i bransjen, legger hun til.
Hvordan kan GRIP: Lights bidra til å endre disse utfordringene, og hva betyr tilskuddet fra Balansepotten for dere i dette arbeidet?
– Støtten fra Balansepotten var avgjørende for å kickstarte vår idé som et pilotprosjekt for GRIP: Sound. Etter møtene med ulike aktører i Bergens kulturliv organiserte vi enkeltkurs i nettverket for å teste konseptet. Disse pilotprosjektene har vært essensielle for å evaluere hva som fungerer og ikke fungerer. Nå sitter vi igjen med verdifull kunnskap om ulike modeller, som vi kan bruke til å starte et mer omfattende pilotprosjekt nå for GRIP: Lights. Vi ser et stort potensial for å skape reell forandring i bransjen, sier Eva.
GRIP er et samarbeidsprosjekt mellom flere kulturaktører på Vestlandet, inkludert AKKS Bergen, BIT Teatergarasjen, Prøverommet, Carte Blanche, og lydtekniker Irene Bjørke. Hvordan har samarbeidet fungert så langt?
– GRIP har vokst seg stort, og vi her på Bergen Kjøtt, som er base for GRIP, ser nå at det trenger å bli en egen organisasjon. Vi ser også at GRIP inspirerer andre, også internasjonalt! Vi har observert lignende prosjekter andre steder, og jeg tror vi er på et tidspunkt så vi kan knytte sammen disse ulike prosjektene for å nå ut bredere med kunnskapen.
– Endringene er virkelig imponerende og utrolig spennende å være en del av. Det er fantastisk å se hvordan deltakerne går ut og lykkes - det har virkelig forandret mange liv og skapt betydelige ringvirkninger i miljøet. Det er rørende å observere. Vi ser at kvinner, ikke-binære og transpersoner må jobbe mye hardere for å bevise seg enn menn - og at folk alltid ser etter mannen i rommet under ulike arrangementer. Man må virkelig være dedikert for å holde ut i dette feltet, svarer Eva.
– Vi må endre perspektivet i miljøet, sier Priscilla.
– Jeg ser at når vi får muligheten til å vise hva vi kan, blir folk tryggere på å tilby oss nye jobber. Man må bli sett for å bli husket. Nå er jeg mer etablert, og folk har lært at jeg kan dette - at jeg er en del av teamet. Det er en fantastisk følelse å få god tilbakemelding fra folk i feltet når jeg har gjort en jobb. Jeg tror mange andre kvinner ønsker å komme inn i feltet, men mangler en døråpner. Derfor er det viktig at folk som meg får en mulighet til å vise hva vi kan, avslutter Priscilla.
– Jeg er så glad for at det inspirerer andre og ser hvordan det påvirker feltet. Støtten fra Balansepotten kommer til å gå så langt - så vi må bare fortsette, legger Eva til.